Voor de nieuwe rubriek 'Aan het woord' vragen we voor iedere nieuwsbrief (verschijnt 4x per jaar) aan iemand die betrokken is bij SVMS of het CCvD Slopen om iets over zichzelf en over zijn /haar werkzaamheden te vertellen. Jan van Belzen, onafhankelijk voorzitter van het CCvD Slopen, bijt het spits af.
Het is een uitdaging om als eerste aan het woord te zijn in deze nieuwe rubriek. Ik hoop dat het voor u, als lezer interessant genoeg is. Dat ik als voorzitter van het CCvD Slopen de primeur heb, schept ook de verplichting er een boeiend geheel van te maken.
Graag wil ik mijn profiel inkleuren. Begin je met het zakelijke of het persoonlijke? Laat ik in deze rubriek met het laatste beginnen. Ik ben 69 jaar, geboren in Kampen, gehuwd, heb 8 kinderen in leeftijd van 31-46, 13 kleinkinderen en woon in Barendrecht. Onlangs vroeg men mij welke ervaring mijn leven enorm heeft bepaald. Ik antwoordde: dat ik leerde lezen. Ik vind dat nog steeds heel belangrijk. Ik weet nog dat ik als zesjarig jongetje op mijn buik in de kamer de krant spelde. Mijn eerste leesboekje van Van der Hulst heb ik nog bewaard. Na het voortgezet onderwijs wilde ik graag het onderwijs in. Ik ging naar de PABO in Gorinchem, werkte 12 jaar in het basisonderwijs en stapte over naar het voortgezet onderwijs. Ondertussen studeerde ik in de avonduren en haalde middelbare akten geschiedenis en maatschappijleer aan de Katholieke Leergangen in Tilburg en doctoraal examen aan de universiteit Utrecht. Blijkbaar had ik nog energie over, want ik werd gestrikt voor de gemeenteraad in Werkendam in 1994, werd daar parttime en later fulltime wethouder.
Dat betekende dat de uren lesgeven steeds minder werden. In 1999 werd ik burgemeester van Graafstroom en stopte na 25 jaar met het lesgeven. De gemeente Graafstroom is opgegaan in de nieuwe gemeente Molenlanden. Daar kreeg ik de portefeuille openbare orde en veiligheid en met veiligheid ben ik nu nog veel bezig. De aanleg van de Sophia spoortunnel, als onderdeel van de Betuwelijn, was ingrijpend, en ik zette mij in voor de veiligheid van de werknemers die daar diep onder de grond bezig waren met een belangrijk infrastructureel project. In 2005 werd ik benoemd als burgemeester van Barendrecht waar de aanleg van de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn (HSL) een enorme impact had. Woningen werden gesloopt, bedrijven verplaatst en er kwam een nieuw station. Veel protest onder de bevolking, maar eind goed al goed. De Betuwelijn werd door de toenmalige koningin Beatrix in Barendrecht geopend en met minister Eurlings opende ik het station. In 2009 was er op Barendrechts grondgebied een ernstig spoorincident. Ik ben mij landelijk gaan inzetten voor meer veiligheid op het spoor en werd voorzitter van Railplan voor meer veiligheid op de Betuwelijn en de HSL en gaf leiding aan het platform transportveiligheid. Vanaf 2007 tot 2012 was ik voorzitter van de Commissie Tunnel Veiligheid. Van 2010 tot 2014 was ik dagelijks bestuurslid van de stadsregio Rotterdam. Daar kreeg ik de portefeuille milieu, later duurzaamheid en nog later energietransitie. Op verzoek van de regionale wethouders ben ik hier mee doorgegaan na het opheffen van de stadsregio. Ik geef nog steeds leiding aan een convenant windenergie van de Rotterdamse regio en ben voorzitter van een landelijk bestuurlijk overleg over omgaan met risico’s in de energietransitie. We organiseren landelijke symposia en geven handreikingen uit.
In 2019 werd ik 67 jaar en vond ik het een goed moment om met het burgemeesterschap na in totaal 22 jaar, waarvan 16 jaar in Barendrecht, te stoppen. Met veel interessante onderwerpen blijf ik mij bezighouden. Zo leid ik op verzoek van het ministerie van infrastructuur en waterstaat bestuurlijke tafels rond de onderwerpen als: emplacementen, emplacementen en geluid, omgevingsveiligheid. In 2018 werd ik onafhankelijk voorzitter van de Vereniging voor Explosieven Opsporing.
Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik ook gestart als onafhankelijk voorzitter van het CCvD Slopen. Ik zag hierin voor mij dat beide terreinen waar ik actief ben, namelijk veiligheid en energietransitie een goede combinatie vormden. De sloopbranche was wel nieuw voor mij, maar de kernthema’s zoals ik die eerder al noemde zijn voor mij heel herkenbaar. De kennismaking met het College van Deskundigen verliep uiterst plezierig en constructief. Op de agenda van de afgelopen vergaderingen van het CCvD stonden onderwerpen als norminhoudelijke bespreekpunten, de Verificatieregeling circulair sloopproject, de evaluatie van de BRL SVMS-007, pr en communicatie en de harmonisatiedag. Ik was verrast dat er inmiddels zo’n 160 sloopaannemers gecertificeerd zijn op basis van de BRL. Dat is al meer dan 80 % van de professionele sloopmarkt. Als gevolg van deze regeling zien we dat de standaard werkwijze van sloopaannemers nog meer circulair wordt. Dat SMVS in overleg met opdrachtgevers en certificatie-instellingen een stap verder is gegaan, was voor mij goed nieuws. Dat heeft ook concreet tot iets geleid, namelijk de Verificatieregeling circulair sloopproject.
Om de branche beter te leren kennen, was ik in januari 2022 aanwezig bij de uitreiking van de Verklaring circulair sloopproject op de projectlocatie in Haarlem. Op Demolition Day in september 2022 was ik in Breda, waar een omvangrijk circulair sloopproject werd opengesteld voor publiek en de sloopaannemer zich presenteerde aan belangstellende inwoners. Ook de Informatiebijeenkomst in Dalfsen eind 2022 vormde een welkome aanleiding om met certificaathouders in gesprek te gaan en te horen wat hun ambities waren. In februari van dit jaar was ik aanwezig op de Bouwbeurs in Utrecht voor de uitreiking van vijf Verklaringen circulair sloopproject aan sloopaannemers.
Ik zie de ontwikkelingen rond energietransitie heel snel gaan. Door geopolitieke ontwikkelingen in de wereld, worden grondstoffen en fossiele energie steeds schaarser en duurder. De omslag naar duurzame energie en circulair gebruik van grondstoffen en materialen voltrekt zich in snel tempo. De overheid zet deze ontwikkeling ook om in wettelijke kaders en afspraken waar de sloopbranche mee te maken krijgt. Het is belangrijk nog meer na te denken wat er op de sloopbranche afkomt, om klaar te staan voor de uitdagingen op het gebied van veilig en milieukundig slopen. Daarvoor is het zeer wenselijk dat nog meer bedrijven de Verificatieregeling circulair slopen inzetten voor hun sloopprojecten en ook dat vervolgstappen goed geborgd worden.
Jan van Belzen
Onafhankelijk voorzitter CCvD Slopen